Bangla pdf booksMotivational booksNew Arrived pdf books

অসমাপ্ত আত্মজীবনী pdf download (oshomapto attojiboni pdf download)

Name:- অসমাপ্ত আত্মজীবনী pdf download শেখ মুজিবুর রহমান | oshomapto attojiboni pdf download    

Author:- শেখ মুজিবুর রহমান | Sheikh Mujibur Rahman    

Size:- 18MB

অসমাপ্ত আত্মজীবনী বই রিভিউ ১ঃ-

আমি যে বইটি সম্পর্কে বলবো সেই বইটির লেখক আমাদের সর্বকালের সর্বশ্রেষ্ঠ বাঙালি জাতির পিতা বঙ্গবন্ধু শেখ মুজিবুর রহমানের লিখা   ” অসমাপ্ত আত্মজীবনী “। এই মহান মানুষটি বাংলাদেশ সৃষ্টির জন্য কতোটা ত্যাগ স্বীকার করেছেন সেই সম্পর্কে বিশদ ধারনা পাওয়া যায় বইটি থেকে। 

পাকিস্তানি শ্বাসক গোষ্ঠী বাঙালিদের কি পরিমান অধিকার থেকে বঞ্চিত করতো তার সুস্পষ্ট ধারনা পাওয়া যায়।  আমি যতবারই এই বইটি পড়ি ততবারই বঙ্গবন্ধু শেখ মুজিবর রহমানের প্রতি শ্রদ্ধা এবং ভালোবাসা তৈরী হয়।  যে মানুষটি তার জীবনের ২৭ টি বছর শুধু মাত্র বাঙালিদের অধিকার আদায়ের জন্য কাটিয়ে দিতে পারে তার প্রতি ভালোবাসা তৈরী না হয়ে উপায় আছে।

যার জন্য স্বাধীন বাংলাদেশের মানচিত্র রচিত হয়েছে তার বইটি একবার কেনো বার বার পড়া উচিত বলে আমি মনে করি।  বইটিতে বঙ্গবন্ধুর শৈশব কাল থেকে ১৯৫৫ সাল পর্যন্ত রাজনৈতিক জীবনের পাশাপাশি ব্যক্তিগত জীবনেরও কিছু অংশ ফুটে উঠেছে।

দেশের জন্য,  দেশের মানুষের জন্য একজন মানুষ কিভাবে কতোটা ত্যাগ স্বীকার করতে পারেন,  জেল জুলুম নির্যাতন সহ্য করতে পারেন, জীবনের সুখ,আরাম, আয়েশ, ধনদৌলত সবকিছু ত্যাগ করে শুধু গরীব সাধারণ মানুষের কল্যাণ চেয়ে নিজের সব চাওয়া পাওয়া বিসর্জন দিয়েছেন তা একটু গভীর ভাবে বিশ্লেষণ করলে অনুধাবন করা যাবে। 

এছাড়াও তথ্য বহুল লেখায় পাকিস্তান আন্দোলন,  ভাষা আন্দোলন, বাঙালির স্বাধীনতা ও স্বাধিকার আন্দোলন এবং গণতান্ত্রিক সংগ্রামের বিরুদ্ধে পাকিস্তানি শ্বাসক গোষ্ঠীর নানা চক্রান্ত ইত্যাদি বিভিন্ন ঘটনা ও ইতিহাস বইটির মাধ্যমে জানা যাবে।  আমার মনে হয় বইটি পড়ে বর্তমান প্রজন্ম দেশপ্রেমে উদ্বুদ্ধ হবে।  তাই সকলের বইটি একবার হলেও পড়া উচিত।  আমার লিখায় কোনো ভুল ত্রুটি হয়ে থাকলে ক্ষমা করবেন দয়া করে।

বই রিভিউ ২ঃ-

রিভিউ দাতার নামঃ ডি. এম. রিয়াদ  বইয়ের নামঃ অসমাপ্ত আত্মজীবনী লেখকঃ বঙ্গবন্ধু শেখ মুজিবুর রহমান পৃষ্ঠা সংখ্যাঃ ২৮৮ প্রকাশনী: দি ইউনিভার্সিটি প্রেস লিমিটেড  অসমাপ্ত আত্মজীবনী বইটি সম্পর্কে যতোই লিখি না কেনো বইটির আংশিক ধারণা উপস্থাপন করা আমার পক্ষে কষ্টসাধ্য। স্বাভাবিকভাবে আত্মজীবনীমূলক বই বলতে বুঝি যে, একজন ব্যক্তির জীবনের শুরু, জীবনের গুরুত্বপূর্ণ ঘটনাগুলো পুস্তকে লিপিবদ্ধ করা।

কিন্তু অসমাপ্ত আত্মজীবনী বইটি এমন এক বই যেখানে অনেক বিষয়গুলো সম্পর্কে জানতে পারি। একটি মানুষ কতটা বিশাল হৃদয়ের হতে পারে,দেশের জন্য কতটা ভালোবাসা থাকতে পারে তা অনুভব করতে পারি।  বইটির একটা অংশ পড়ে শেষ করার পর অন্য একটি অংশ পড়ার একটা টান অনুভব করেছি। বইটি পড়ার পর বঙ্গবন্ধুর প্রতি আমার শ্রদ্ধা এবং ভালোবাসা উভয় বেড়েছে।

তিনি কেনো রাষ্ট্রনায়ক! কেনো, ৭ কোটি জনগণ তার এক ডাকে সাড়া দিয়েছিল তা বুঝতে অসুবিধা হয় নি।   বইটি থেকে বঙ্গবন্ধুর জীবন ইতিহাস ছাড়াও বাংলার কিংবদন্তি কিছু নেতাদের দেশপ্রেম সম্পর্কে ধারণা পাই। ধারণা পাই অনেকগুলো রাষ্ট্র এবং রাষ্ট্র নায়কদের।‌ বঙ্গবন্ধু ছাড়াও অনেক কিংবদন্তি নেতা এবং বঙ্গবন্ধুর অনেক সহযোগীর জীবন সম্পর্কেও ধারণা পাই। 

বইটির নাম অসমাপ্ত আত্মজীবনী।‌ কিন্তু বইটি পড়লে জানতে পারি ভারতবর্ষ, ভারতবর্ষ থেকে ভারত ও পাকিস্তান বিভক্ত হওয়া ঘটনা। আবার জানতে পারি কেনো পশ্চিম পাকিস্তান থেকে পূর্ব পাকিস্তান ভাগ হয়ে স্বাধীন রাষ্ট্র হতে চেয়েছিল। কতটা বর্বর ছিল পশ্চিম পাকিস্তানের শাসকগোষ্ঠী। 

READ  ঈদ মোবারক এর শুভেচ্ছা মেসেজ স্ট্যাটাস ও পিকচার । Bangla Eid SMS Wishes status 2021

১৯৭০ সালে নির্বাচনে জয়লাভ করার পূর্ব পাকিস্তান কতটা ষড়যন্ত্রে লিপ্ত হয়েছিল। দেশ এবং দেশের মানুষের অধিকার আদায় করার জন্য কতটা ত্যাগ স্বীকার করেছেন এদেশের নেতাকর্মীরা। কত অত্যাচার, জুলুম, নির্যাতন হাসিমুখে গ্রহণ করেছেন।

বই রিভিউ ৩ঃ-

১৯৬৭ সালে বঙ্গবন্ধু নিজে লেখা শুরু করেন বইটি। যাতে ১৯৫৪ সাল পর্যন্ত তার জীবনের বিভিন্ন কাহিনী তিনি নিজে বর্ননা করেছেন।২০১২ সালে বর্তমান প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনা বইটি প্রকাশ করেন। . হোসেন শহীদ সোহরাওয়ার্দী সম্পর্কে শেখ মুজিব যতটুকু বলেছেন তাতে বুঝা যার তিনি এতটাই জনপ্রিয় আর উচ্চ ব্যাক্তিত্বের অধিকারী ছিলেন যে, পশ্চিম পাকিস্তানিরাও তাকে শ্রদ্ধা করতো।

ব্রিটিশরা এদেশে সাম্প্রদায়িকতার বীজ বপন করে দিয়েছিল। এমনকি তারা সফলও হয়েছিল।  . এছাড়াও বইটিতে রয়েছে ব্রিটিশ প্রধানমন্ত্রী থেকে পাকিস্তান প্রধানমন্ত্রী; সবার শাসক থেকে শোষক হয়ে উঠার গল্প। . বইটিতে অনেক জিনিসই খুব সুন্দর ভাবে ফুটিয়ে তোলা হয়েছে। প্রত্যেকটা লাইনই মনে হবে আমাদের জন্য একটা শিক্ষনীয় বার্তা। বঙ্গবন্ধুর নিজের একটি  লেখা হুবুহু তুলে ধরলাম। . “আমদের বাঙ্গালিদের মধ্যে দুইটা দিক আছে।  একটা হল ‘ আমরা মুসলমান আর একটা হল, আমরা বাঙ্গালি’।

পরশ্রীকাতরতা এবং বিশ্বাসঘাতকতা আমাদের রক্তের মধ্যে রয়েছে। বোধহয় দুনিয়ার কোন  ভাষায়ই এই কথাটা পাওয়া যাবে না,’পরশ্রীকাতরতা’। পরের শ্রী দেখে যে কাতর হয়,তাকে’ পরশ্রীকাতর ‘ বলে।ঈরষা,দ্বেষ সকল ভাষায়ই পাবেন,সকল জাতির মধ্যে কিছু কিছু আছে,কিন্তু বাঙ্গালিদের মধ্যে আছে পরশ্রীকাতরতা। ভাই,ভাইয়ের উন্নতি দেখলে খুশি হয় না।

এই জন্যই বাঙ্গালী জাতির সকল রকম গুন থাকা সত্ত্বেও জীবনভর অন্যের অত্যাচার সহ্য করতে হয়েছে।” . লোভনীয় অফার প্রত্যাখ্যান করে মোট চার হাজার ছয়শত বিয়াল্লিশ দিন জেল,টানা ছাব্বিশ  মাস বউ,বাচ্চা,বাবা-মা ছাড়া থাকা, বাংলাদেশ সৃষ্টিতে তাঁর অবদান অস্বীকার করা যায় না।

লিখেছেন – মেহেদী হাসান শ্রাবণ         ০৬।১০।২০২০

At the begging of the oshomapto attojiboni pdf book:-  

Four written by Sheikh Mujibur Rahman in 2004.  The book was suddenly seized by his daughter Sheikh Hasina.  The notebooks are very old, the pages are dilapidated and the writing is often obscure.

Reading those valuable words, it became clear that it was Bangabandhu’s unfinished autobiography, which he started writing in the middle of 1977 while he was in Dhaka Central Jail, but could not finish. 

This book bears the signature of the autobiography that Bangabandhu, who has always been chased by prisons, persecutions, devoted to political activities, has written and has written some autobiographies.  

The book covers the background of autobiography, author’s lineage, birth, childhood, school and college education as well as social and political activities, famine, riots in Bihar and Calcutta, partition, politics of Calcutta-centric Provincial Muslim Chhatra League and Muslim League, from post-partition period to 1954. 

Politics of Bengal, misrule of central and provincial Muslim League government, language movement, establishment of Chhatra League and Awami League, formation of United Front and formation of government after winning the election, Adamjee’s riot, central government of Pakistan.  There are detailed descriptions of discriminatory regimes and palace conspiracies and descriptions of the author’s direct experience in these matters.  

READ  mentors math q bank pdf download free

There is the story of the author’s imprisonment, parents, children and, above all, his enduring wife, who stood by him in all difficult times as a supporting force in his political life.  At the same time, the author’s description of his travels to China, India and West Pakistan has given a special dimension to the book. 

Sheikh Mujibur Rahman was born in 1920.  B.A. from Calcutta University.  He obtained his degree and studied law at Dhaka University.  The political party Awami Muslim League, founded in 1949, is one of the founders. 

He led his party, the Awami League, to an absolute majority in the 1970 national and provincial elections.  His achievement set the stage for the rise of independent and sovereign Bangladesh. 

In a historic speech on March 7, 1971, he called for a non-cooperation movement and declared, “This time the struggle is for our liberation, this time the struggle is for freedom.”  He told the people to be ready for whatever struggle they have.  He declared independence on 26 March and was arrested by the Pakistani army.  

The elected representatives elected Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman as the President on 10 April and formed the Government of the People’s Republic of Bangladesh.  They issued the Declaration of Independence and led the war of liberation under the leadership of Bangabandhu.  If victory is achieved on 16th December.  

Sheikh Mujib was released from prison in Pakistan and returned home on 10 January in the guise of a hero.  As the undisputed leader of the Bengalis, Sheikh Mujibur Rahman became a legend in his lifetime.  He became the Prime Minister of Bangladesh in 1982 and the President in 1985.  He was martyred in a military coup on 15 August 1975.  

Introduction 

My father Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman had to spend the most precious time of his life as a prisoner.  While going for the movement for the rights of the people, a lonely prison life with this misery came down again and again in his life.  

But he never compromised.  He was not afraid of the gallows.  In his life, people were the soul.  His mind was weeping for the sorrow of the people.  He would put a smile on the face of the miserable people of Bengal, build a golden Bengal — this was the only vow of his life. 

Food, clothing, shelter, education, health by fulfilling these basic rights, people will get a better life, will be freed from the scourge of poverty, that thought was always in his mind.  

That is why he has given up all the pleasures of his life and has struggled all his life as an idealistic and selfless political leader to realize the demands of the people, giving freedom to the Bengali nation. 

READ  একটা দেশ যেভাবে দাঁড়ায় pdf free download

He has given a unique status to the Bengali nation in the world as a hero and has created a state in the world called Independent Sovereign Bangladesh.  He has succeeded in the thousand year dream of Bengalis.  

While this great hero of the liberation of the people of Bengal was ensuring national reconstruction and economic liberation at the end of the freedom struggle, the ruthless bullets of the assassin snatched him from the people.  The green grass of independent Bengal has been stained with his blood.  The murderers have painted a stigma on the forehead of the Bengali nation forever. 

This great leader has written a memoir in his own hand which I received twenty-nine years after his great love.  His writings will give him the opportunity to know many unknown events of his life including his childhood growing up, family story, student life movement, struggle.  

In this book he has a strange experience of his huge political life.  In the language of writing we find.  He has expressed in simple language everything he has seen, perceived and observed politically.  

The truth that can be known from the glory of his struggle, perseverance and self-sacrifice will inspire the next generation.  This book will provide valuable information and truth to the researchers and historians who will be given the opportunity to know the true history of those who have been misled by the distortion of history.  ▪

This autobiography was written by my father himself.  There is a long history behind receiving the books.  I gave up hope that I would be able to print this book in the end and hand it over to you. 

Shortly after the declaration of independence at midnight on March 25, 1971, our house on Dhanmondi Road No. 32 (old), (now Road No. 11, House No. 10) was raided by the Pakistani army and my father was arrested and taken away.  

After his arrest, my mother took refuge in the house next door with her two younger brothers Russell and Jamal.  Then, on the night of March 26, the army raided again and looted and vandalized the entire house.  

আরো পড়ুনঃ- বরফ গলা নদী pdf download

অগ্নিরথ সমরেশ মজুমদার pdf download

তাই আর দেরী না করে অসমাপ্ত আত্মজীবনী pdf download শেখ মুজিবুর রহমান | oshomapto attojiboni pdf download বইটি ডাউনলোড করুন।     

অসমাপ্ত আত্মজীবনী pdf download শেখ মুজিবুর রহমান | oshomapto attojiboni pdf download বইটির হার্ড কফি ক্রয় করুন। 

Rokomari.com | boi-bikroy.com | pathagar.org

Ultra Next Gen

Best website for Bangla pdf download, Travel guides And many more. It’s the best website for this things

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!